TINGKATAN PARA WALI
1. Qutub
Suatu
panggilan kepada seseorang yang hatinya sentiasa musyahadah dengan Allah pada
setiap waktu dan saat. Dia sentiasa dalam permehatian Allah pada setiap masa
dan zaman. Dianugerahkan ilmu laduni,
dapat meresapi ke seluruh penjuru alam seperti ruh dapat menyelusupi ke seluruh
tubuh manusia. Ada kalanya secara zahir dan ada kalanya secara batin . Dia juga
adalah ketua wali seperti Uwais Al Qarni
dan Abu Yazid Al Busthami. Qutub ini bukan seorang malahan banyak,
mengikut banyaknya jenis wali dan mengikut pergantian zaman.
2. Qutubul Aqtob
Ianya
juga disebut sebagai Ghaus. Ketua dari segala ketua. Ada juga yang
menggelarkannya shahibus zaman atau Sultan Auliya. Seorang sahaja untuk se
zaman dan Ghaus yang terakhir adalah Imam Mahadi.
3. Al Aimmah
Al
Aimmah berasal dari kata tunggal imam yang bererti pemimpin. Setiap masa hanya
ada dua orang sahaja yang mencapai darjat Al Aimmah.
4. Al Autad
Al Autad
berasal dari kata tunggal Watad yang bererti pasak. Yang memperoleh darjat Al
Autad hanya empat orang saja setiap masa. Dikatakan empat wali yang berada pada
empat penjuru alam. Timur, Barat, Utara dan Selatan dan salah seorang dari
mereka adalah Qutub.
5. Al Abdal
Badal
yang Al Abdal berasal dari kata badal yang bererti menggantikan. Mereka ini
sebanyak empat puluh orang, tetapi tujuh di antara mereka ini adalah pilihan di
atas pilihan. Setiap wali abdal ditugaskan oleh Allah untuk menjaga suatu
wilayah di bumi ini. Dikatakan di bumi ini menpunyai tujuh daerah, dan setiap
daerah dijaga oleh seorang wali abdal. Jika wali abdal itu meninggal dunia
posnya akan digantikan oleh wali yang
baharu. Mereka tidak dapat dikenali oleh masyarakat umum disebabkan perangai
mereka yang suka beruzlah dalam ibadat, suka berjaga malam serta kurang tidur,
sukar berpuasa.
6. An Nujaba
An Nujaba
berasal dari kata tunggal Najib yang bererti bangsawan yang mulia. Wali Nubaba’
biasanya disukai dan mendapat sambutan orang ramai. Kebanyakan wali Nujaba’
tidak mengetahui dirinya seorang wali. Yang mengetahui dia seorang wali
hanyalah seorang wali yang lebih tinggi darjatnya. Tugas mereka ini menanggung
beban makhluk daripda bencana. Merekalah orang yang pertama berdoa dan memohon
kepada Allah supaya bencana dan bala diangkat dan dihindarkan. Mereka berkerja,
memerah tenaga dengan doa dan sebagainya untuk kepentingan orang lain. Terkenal
dengan banyak sabar dan redha. Bilangan se zaman seramai 300 orang. Mengikut
pendapat Syeikhul Akbar iaitu Syeikh Muhyiddin Ibnu Arabi dalam Kitab Futuhul
Makiyyah pada bab ke 73 menyatakan bilangan Nujaba dalam satu masa hanyalah 8
orang sahaja. Wallahuallam.
7. An Nuqaba
An Nuqaba
berasal dari kata tunggal naqib yang bererti ketua kecil. Jumlah mereka dalam
satu antara 12 hingga 40 orang. Mereka adalah golongan yang menjaga nafsu
amarah dengan mujahadah, kuat ibadat dan kehidupan yang zuhud. Mereka terkenal
dengan sangat tawakal kepada Allah dalam segala urusan. Wali Nuqaba itu diberi
kelebihan oleh Allah untuk menguasai ilmu syariat dan dibukakan kepada mereka
rahsia yang tersembunyi di hati seseorang. Di samping itu mereka juga mampu
kasyaf hanya dengan melihat dari bekas tapak kaki seseorang yang ada di tanah
dan juga diberikan kepada mereka berbagai jenis karamah yang mencarikkan adat.
8. Al Hawariyun
Al Hawariyun
berasal dari kata tunggal Hawariy yang bererti penolong. Jumlah wali Hawariy
hanya ada seorang pada setiap masa. Jika seorang seorang wali Hawariy meninggal
maka akan digantikan orang lain. Di zaman Nabi hanya sahabat Zubair Ibnu Awwam
saja yang mendapat darjah wali Hawariy seperti yang dikatakan oleh sabda Nabi
S.a.w :”Setiap Nabi mempunyai Hawariy, Hawariyku adalah Zubair Ibnu Awwam”.
Walaupun pada waktu itu Nabi mempunyai beberapa orang sahabat yang setia dan
selalu berjuang di sisi Baginda, namun Baginda s.a.w demikian kerana Baginda
tahu hanya Zubairlah yang mempunyai darjat wali Hawariy. Kelebihan seorang wali
Hawariy biasanya berani dan pandai berhujah.
9. Ar Rajbiyun
Ar Rajbiyun
berasal dari kata tunggal Rajab. Wali Rajbiyun itu adanya hanya pada bulan
Rajab saja. Mulai awal Rajab hingga akhir bulan mereka itu ada. Selepas itu
mereka kembali menjadi seperti orang awam. Jumlah mereka pada setiap tahun
hanya empat puluh orang sahaja.
Imam
Abu Naim meriwayatkan bahawa Syeikh Al-Hujwiri ada menyebutkan bahawa ada
seramai 4000 orang yang sentiasa hidup di dunia dalam satu masa dan sentiasa tidak
diketahui oleh orang ramai, kerana mereka dilindungi dan disembunyikan oleh
Allah. Di samping beliau juga menyebutkan bahawa ada 300 orang wali yang
bergelar al-Akhyar, 40 orang bergelar al-Abdal, 7 orang wali bergelar al-Abrar,
4 orang wali bergelar an-Nuqaba dan seorang bergelar al-Qutub dan al-Ghaus.
Mereka termasuk golongan yang mengenali antara satu sama lain.
Mengenai
maslah wali dilindungi dan disembunyikan oleh Allah yang tersebut di atas, Ibnu
Ataillah menyebutkan “ Mahasuci Allah yang telah menutupi berbagai rahsia wali
dengan ternampaknya sifat-sifat manusia biasa. Menurut Syeikh Abu Abbas
al-Mursi bahawa jika Allah bukakan dan perlihatkan rahsia atau nur kewalian itu
nescaya boleh merosakkan tauhid wali itu sendiri. Misalnya al-Hallaj yang
pernah mengucapkan “Mahasuci Engkau, Maahasuci Aku”,adalah ketika nur
kewaliannaya tajali pada dirinya.
Maksud
hadis “orang -orang yang terbaik dari kalangan umatku pada setiap satu kurun
itu ialah seramai lima ratus orang.
Di zaman Imam Mahdi dia dibantu oleh
7 orang wali kanan, seorang di Mesir, seorang di Maghribi, seorang di Syria,
seorang di Mekah, seorang di Madinah, seorang di Khurasan dan seorang di Timur
yang bergelar “Fatah at Tamimi” serta dibantu oleh 19000 lelaki dan wanita
soleh yang bergelar Asoib.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan